Borneo – Sarawak

Borneo (Sarawak) – Jako, że Borneo jest 3-cią największą wyspą świata (ponad 2 razy większa niż Polska) postanowiliśmy relację z niej rozbić, aż na 3 wpisy. Północną część zajmują dwa malezyjskie stany – Sarawak i Sabah. Między nimi jest mały kraj Brunei. Te odwiedziliśmy i je opiszemy. Południe wyspy zajmuje część Indonezji. To z czym Borneo powinno się kojarzyć to gęste lasy równikowe zamieszkane przez niezliczoną ilość zwierząt oraz roślin. Jeszcze 30 lat temu dżungla stanowiła ponad 70% wyspy. Niestety przez jej wycinkę pod plantację palm dziś jest to niewiele ponad 40%. W związku z tym wiele zwierząt, z których wiele gatunków występuje tylko tutaj jest zagrożonych wymarciem.
Są to np. orangutany czy słonie karłowate. Dla nas wyspa ta była prawdziwym zderzeniem się z dziką naturą. Trekingi po lasach tropikalnych dały nam nieźle w kość! Przypomniało nam to jak wielkim szacunkiem powinniśmy darzyć swoją planetę. P.S. Fajnie było spotkać się oko w oko z naturą, którą do tej pory opisywała nam tylko Krystyna Czubówna w niedzielne przedpołudnia 🙂

Długość wyjazdu – 6 dni / Okres – 18-23 Stycznia 2016 /  Transport – lot liniami AirAsia (lot z Singapuru – 220 zł/os z bagażem 20 kg.) / Nocleg – Nook Hostel– 40 ringgitów (niecałe 40 zł za dobę/pokój 2 os.)

Nasza Fotorelacja w pigułce:

sarawak0050
Borneo – na każdym kroku wyspa pełna koloru i uśmiechu!

sarawak1136

sarawak0027
Nawet graffiti tutaj odnoszą się do natury. Na zdjęciu jedne z genialnych, tutejszych prac

sarawak0017

sarawak0022
Nawet na Borneo widać ewidentny wpływ Banksy’ego
sarawak1114
Pierwszym miastem w jakim się zatrzymaliśmy było Kuching. Słowo to w języku malajskim oznacza kot. Na każdym kroku można było odnaleźć tutaj pomniki postawione na cześć kociakom

sarawak0010

sarawak1125

sarawak0048
Jak większość okolicznych krajów sporą część mieszkańców stanowią Chińczycy (prawie 30%). Dlatego w mieście możemy odnaleźć wiele świątyń, które postawiono właśnie im

sarawak0053

sarawak0064
Mimo, iż na ulicach panuje duży ruch, a miasto jest największe w Sarawak (760 tyś mieszkańców) życie toczy się powoli, bez zbędnego pośpiechu

sarawak1132

sarawak0037
Wiele miast Azji posiada tylko swój, wyjątkowy kolor taxi. Tak też jest i tutaj
sarawak0476
Borneo to też niezliczona ilość egzotycznych owoców. Często takich, których ani wygląd, ani nazwa nam nic nie mówi. Często też niby zwykłych, jednak o smaku nieporównywalnie lepszym, niż te które znajdziemy w polskich sklepach
sarawak1153
Np. samych bananów znajdziemy tutaj kilkadziesiąt gatunków
sarawak0059
Ten gatunek w większości przeznaczony jest do gotowania
sarawak0061
Przykładowo smaży się kawałki na głębokim oleju. Przepyszna alternatywa na pożywne śniadanie
sarawak0490
Tutaj wielki rambutan…
sarawak0481
…a tutaj jeden z najsłynniejszych owoców Azji – lekko cuchnący, ale bardzo smaczny durian
sarawak0094
Gdyby ktoś nie wiedział – właśnie tak rosną banany 🙂

sarawak1145

sarawak0005
Tak właśnie wygląda islamski cmentarz (Malezja oficjalnie jest krajem muzułmańskim)
sarawak0065
Nowo powstały budynek parlamentu

sarawak0086

sarawak0472

sarawak0519
Jedno z godnych polecenia miejsc Sarawak – Centrum Rehabilitacji Orangutanów Semenggoh. Wydzielona część lasów, w której na pół dziko żyje ten gatunek małp. Przez wycinkę lasów takie rezerwaty są koniecznością, jeśli chcemy utrzymać te zwierzęta przed wyginięciem
sarawak0549
Byliśmy tam dwa razy. Za drugim razem udało nam się wyczekać jednego z osobników, który podszedł bliżej centrum ośrodka. Akurat w tej części roku trzeba mieć sporo szczęścia, by udało się je spotkać
sarawak0578
Aktualnie jest sezon kwitnięcia owoców, orangutany rzadko zbliżają się więc miejsc, gdzie mogą przychodzić ludzie
sarawak0571
Tego osobnika nie widziano od ponad 3 miesięcy. Na żywo mogliśmy zobaczyć jak bardzo inteligentne są te zwierzęta

sarawak0450

sarawak0443
Kolejnym miejscem jakie odwiedziliśmy był Park Narodowy Bako. By tam dotrzeć potrzebna przepłynąć ok. 30 min szlakiem rzecznym
sarawak0124
W czasie występowania odpływu czeka nas jeszcze krótki spacer plażą do bazy parku. Każdy wyruszający na szlaki jest zobowiązany się zarejestrować

sarawak0236

sarawak0629
Chwila akrobatyki jak przystało podczas pobytu na dzikiej plaży

sarawak0610

sarawak0609
Taki znak wita każdego wchodzącego. Od tego miejsca żarty się kończą, gdyż mamy do czynienia z prawdziwą, dziką naturą

sarawak0608

sarawak0665
Część szlaków wiedzie przez tereny zalewowe. Tylko dzięki kładkom można do nich dojść
sarawak0654
Niektóre szlaki są bardzo rzadko odwiedzane… 😉

sarawak0242

sarawak0277
Dzbanecznik – co najciekawsze jest to roślina drapieżna. Poluje na owady wabiąc je słodkim zapachem

sarawak0198

sarawak0400

sarawak0343
Szlaki są dość wymagające fizycznie. Przede wszystkim doskwiera ogromna wilgotność powietrza, nieporównywalna nawet z sauną
sarawak0347
Duchota męczy przeokropnie, jeszcze chyba nigdy nie byliśmy, aż tak zlani potem

sarawak0405

sarawak0291
Z pewnością częste opady deszczu nie ułatwiają marszu, a pada tutaj prawie codziennie
sarawak0246
Nie mniej jednak widoki zapierają dech w piersi…albo to po prostu znowu ta cholerna wilgotność sięgająca 99%… 😉

sarawak0249

sarawak0266
Szlaki są na prawdę urozmaicone. Czasem wiodą strumieniem, czasem trzeba wspinać się po korzeniach wijących się wokół skał. Każdy komu nie przeszkadza większy wysiłek znajdzie tutaj coś dla siebie

sarawak0167

sarawak0139

sarawak0161
Co najbardziej się nam podobało – na każdym kroku słychać głos lasu tropikalnego -śpiew ptaków, dziwne dźwięki wydawane przez owady czy łamane przez małpy gałęzie w koronach drzew
sarawak0154
Punkty widokowe osładzają cały wysiłek, a takich tutaj jest cała masa

sarawak0305

sarawak0329
Ten szlak kończył się stromym klifem. By się nie wracać tą samą drogą, można było zejść na plaże bardzo stromym pomostem. Dalej już wystarczy poczekać na łódkę, którą popłyniemy na koniec innego szlaku, by w 2-3 godzinki spokojnie wrócić do kwatery głównej

sarawak0332

sarawak0383
Na trek oczywiście warto zaopatrzyć się nie tylko w duże ilości wody (2 litry na osobę minimum) oraz bogate w wartości odżywcze owoce. Tutaj nasz lunch – dragon fruit w naszej opinie smaczniejsze, ale też rzadszej – czerwonej – odmianie

sarawak0391

sarawak0224
To z czym najbardziej nam się kojarzy Borneo to dzikie zwierzęta. Na szlakach łatwo spotkać wiele z nich – tutaj dzika świnia. Po szybkim teście stwierdzamy, że bardzo łagodna 😉
sarawak0647
Łagodne z pewnością nie są makaki. Kto był w Azji pewnie się z nimi spotkał. Bardzo często żyją w pobliżu człowieka. Nauczone działać po najniższej linii oporu dlatego to znane rozrabiaki. Wywrócone śmietniki i dojadanie resztek jedzenia to jedno. Nierzadko zdarza się, że atakują i wykradają z rąk reklamówki czy torebki. Na drzewie spokojnie sprawdzają ich zawartość ku złości właścicieli

sarawak0193

sarawak0189

sarawak0131
Nam udało się dostrzec występującego tylko i wyłącznie na Bornego Nosacza.
sarawak0687
Ale największym szczęściem było wypatrzenie Lotokota (Flying Lemur). Nawet strażnicy w parku przyznali, że to dość rzadki widok
sarawak0767
Jedna wizyta w parku okazała się dla nas za krótka. Dlatego 2 dni później postanowiliśmy tu wrócić i rozszerzyć również o nocny treking

sarawak0695

sarawak0746
Oprócz skorpionów oraz pająków najczęstszym widokiem były przedziwne owady, których tutaj nie brakuje

sarawak0744

sarawak0737
Większość pająków tutaj występujących jest raczej niegroźna dla człowieka

sarawak0719

sarawak0362
Po naszych minach widać szczęście jakie dostarczyła nam wizyta w tym parku. Polecamy każdemu Bako National Park!
sarawak0596
Gospodyni naszego hostelu. Przesympatyczna kobieta – kopalnia wiedzy o Sarawarku. Dzięki niej lekko zboczyliśmy z trasy i trafiliśmy na malutką wyspę, o której w kolejnej części o Borneo (Sabah)
sarawak0774
Dalej ruszyliśmy do Brunei Darussalam. Nikt nie mówił, że tanie podróżowanie po Azji musi być niewygodne. Bardzo popularne na dłuższe trasy są night busy. Dla nas idealne rozwiązanie, które również polecamy. Połączenie transportu wraz z noclegiem. Fotele są na tyle wygodne z dużą ilością miejsca (tylko 30 miejsc na cały autobus), że na prawdę idzie się wyspać. Oczywiście tym mniej wymagającym 😉
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )