Filipiny – Bohol

Filipiny – Kraj wyspiarski leżący na wschód od azjatyckiej części kontynentalnej.  Powierzchnia państwa jest nieco mniejsza niż Polski, jednak żyje tam, aż ok 92 miliony ludzi (12 miejsce na świecie). Od 16 wieku największy wpływ na Filipiny mieli Hiszpanie. Po odkryciu przez Magellana kraj tez stał się hiszpańską kolonią. I tutaj dwie ciekawostki – Powiodła się chrystianizacja całego obszaru – do dziś większość populacji to wyznawcy tej religii co widać na każdym kroku. Jest to jedyny kraj chrześcijański w tej części Azji. Drugą ciekawostką powszechnie przekazywaną jest to że jest to jedyny w Azji kraj hiszpańskojęzyczny. I tu musimy zaznaczyć, iż jest to totalna bujda. Głównym językiem jest niby filipiński, ale tak na prawdę społeczeństwa różnych wysp posługują się licznymi dialektami. Co bardziej ciekawe na prawdę niewiele mają one wspólnego z hiszpańskim. Słyszeliśmy o nielicznych zapożyczeniach z tegoż języka, jednak Hiszpan z filipińczykiem specjalnie w swoich językach się nie dogadają.  Cały archipelag składa się z 7107 wysp. My wybraliśmy spośród nich dwie na odwiedziny – Bohol oraz Palawan (drugi opiszemy oddzielnie później). Bohol jest 10 co do wielkości wyspą w kraju. Jedna z najbardziej bioróżnorodnych części archipelagu, a także całego świata. Mówi się o tej wyspie, iż jest Filipinami w pigułce. Piękne plaże, bogate życie podwodne, wiele bardzo rzadkich zwierząt, cudowna pogoda przez cały rok!

Długość wyjazdu – 14 dni / Okres – 2-15 Luty 2016 /  Transport – lot liniami Cebu Pacyfic Air z Kota Kinabalu do Manili, z Manili na wyspę Bohol (lotnisko Tagbilaran) koszt – ok. 400 zł z bagażem 20 kg / Nocleg – znaleziony hostel (niestety nie znamy jego nazwy) cena za noc 800 PHP – 10 nocy, White & Green Resort 2000 PHP – 3 noce.

Nasza Fotorelacja w pigułce:

boholx0208
Filipińczycy wręcz emanują swoim przywiązaniem do religii. Praktycznie na każdym trycyklu znajdują się cytaty z biblii. Są osobami w dużym stopniu też praktykującymi i bardzo dumnymi z tego faktu
boholx0201
Podstawowy środek transportu – trycykl. Przewidziany dla dwóch pasażerów, ale zdarzało się nam podjeżdżać również w czwórkę. Prosty środek transportu na krótkich odcinkach jednak wbrew opinią wcale nie tani. Zdecydowanie taniej wychodzi habal habal – czyli podwózka na skuterze lub….
bohol0846 2
…Jeepney – podstawowy środek komunikacji miejscowych. Zdecydowanie jeden z najbardziej charakterystycznych autobusów na całym świecie. Każdy jest pełen kolorowych malowideł, często wręcz zdobią je dzieła sztuki
bohol0994
Jeepney’e są pozostałością po wojskach amerykańskich, które stacjonowały na filipinach podczas 2 wojny światowej. Pozostawione pojazdy zostały zaadaptowane i służą po dzień dzisiejszy
boholx0189
My ze swojej strony polecamy łapanie stopa. Nigdy nie zdarzyło się nam czekać dłużej niż 15 minut, a ruch często na Bohol bywa niewielki
bohol0922 2
Bohol urzekł nas swoją ‚rajskością’. Dlatego właśnie tutaj zdecydowaliśmy się spełnić jedno ze swoich marzeń – zamieszkać choć przez kilka dni w małym, cudownym bungalow nad samym brzegiem morza

bohol_7

bohol0925 2
Noclegi na filipinach wcale nie należą do najtańszych, aczkolwiek zakochaliśmy się  w tym miejscu. Ot takie małe wakacje w środku wakacji…. 😉

bohol_6

bohol0925

bohol0977
Plaże na Bohol w naszej opinii są jednymi z najpiękniejszych na świecie. Nie trudno znaleść tutaj widoki rodem z pocztówek

bohol0807 2

boholx0179
Nikt nie wspominał, że podczas backpakerskiego stylu podróżowania nie można czasami sobie porządnie dogodzić 😉
bohol1036
Idzie się tu rozmarzyć… 😉

boholx0055

boholx0016
Widać, że plaże są zadbane. W szczególności polecamy część wyspy o nazwie Panglao. Dlaczego? Argumenty na zdjęciach

boholx0020

boholx0080

boholx0102
Jeśli ktoś marzy o białym piasku, wysokich palmach przy plaży tutaj nie będzie zawiedziony

boholx0027

boholx0037

boholx0047
Jeśli chodzi o miejsca noclegowe ceny potrafią zwalać z nóg. Ale wystarczy odrobinę poszukać, by znaleźć swój kawałek raju za ok. 100 zł za dobę

boholx0054

boholx0006

bohol1039
Niby szczyt sezonu, a nigdzie plaże nie były przeludnione. Łatwiej natknąć się na plażę, którą możecie mieć wyłącznie dla siebie

bohol0851 2

bohol0871 2

bohol0867 2
Chodząc brzegiem nie trudno natknąć się na różne rodzaje rozgwiazd, krabów czy innych bliżej nieokreślonych stworzeń

bohol0903 2

bohol0858 2

bohol0009
Tak – chciało nam się wstać na wschód słońca! :p  Chwila na złapanie kilku niezłych ujęć

bohol0597

bohol0921
U nas dzieci bawiły się w piaskownicach, tutaj całymi dniami przesiadują na plaży. Bardzo otwarte, przyzwyczajone do kontaktu z nieznajomymi

bohol0951

bohol0937

bohol0953 2
Jeśli chodzi o wodę to krystalicznie przejrzysta dlatego jeśli ktoś lubi snorkeling to kolejny powód by udać się na Filipiny. No i oczywiście woda cieplutka – w lutym ok. 28 stopni C.

bohol0953

boholx0171

bohol0031
To co subiektywnie uznajemy za jeden z największych plusów Bohol to to, że czas można tutaj spędzać na tysiąc sposobów. Jak komuś znudzi się leżenie na plaży to ma do wyboru m.in. rejsy po okolicznych wodach oraz wysepkach
bohol0044
Wcześnie rano dość łatwo spotkać liczne delfiny, które eskortują płynące łódki

bohol0053

bohol0062
Jedną z takich wysepek jest Virgin Island. Wydawało nam się, iż będzie to po prostu dziewicza wyspa z pustymi plażami. Trochę się myliliśmy gdyż spotkaliśmy tam….
bohol0201
Jezusa we własnej osobie… 😉 Wyspa jest prywatną własnością. Powstało tutaj sanktuarium poświęcone Ojcu Pio. Na każdym kroku wiszą tutaj aniołki oraz figurki Jezusa

bohol0258

bohol0256
Czasami trochę kiczowato, jednak zdecydowanie jest to miejsce jedyne w swoim rodzaju, dlatego uważamy, że warte odwiedzenia

bohol0230

bohol0224

bohol0249
Na wyspie sprowadzono też mnóstwo gołębi, jako kolejny symbol przywiązania do religii
bohol0243
Dla nas z pewnością jedno z bardziej fotogenicznych miejsc, gdzie nawet amatorom uda się zrobić świetne zdjęcia

bohol0234

bohol0094

bohol0085
Wyspa zakończona jest dłuuuuugą, bardzo wąską plażą. Całkiem miłe miejsce na popołudniowy spacer. I znowu musimy się powtórzyć – jeśli ktoś oczekuje rajskich widoków – Bohol i najbliższe okolice bedą tym czego szuka

bohol0124

bohol0210
Kolejną rzeczą ‚must to do’ jest snorkeling. Każdy kto lubi pływać z maską i rurką znajdzie wszystko czego mu potrzeba. Przejrzystość wody – 10 metrów w dół, a dno widać doskonale
bohol0242
Różnorodność życia podwodnego jest przeogromna. Tu niebieska rozgwiazda
bohol0227
Tu natomiast ogórek morski. Do końca nie zgłębiliśmy co to tak na prawdę jest, ale wiemy jedno – obślizgłe i zabawne
bohol0214
Ale w tutejszych wodach szukaliśmy właśnie tego- ŻÓŁWI MORSKICH! Nam akurat udało się spotkać 4 osobniki, największy miał ok. metra długości
bohol0222
Kolejne marzenie spełnione!
bohol0364
Filipiny są zdecydowanie miejscem do spełniania marzeń….kolejnego dnia udaliśmy się zrobić coś o czym oboje śniliśmy od lat…
bohol_5
Zobaczyć z bliska WYRAKA! Jak widać po fotografiach….marzenia się spełniają 😉 na Filipinach coś wyjątkowo łatwo nam to idzie 😉
bohol_2
Kto nie miał jeszcze przyjemności słyszeć o tej tej małpiatce oto wyrak upiór jak to brzmi jego polska nazwa. Występuje praktycznie tylko na Filipinach oraz w Indonezji. W wielu rankingach uznawany za jedno z najdziwniejszych zwierząt naszego globu
bohol_4
Mieliśmy wielkie szczęście i udało nam się dostrzec dwa osobniki siedzące na prawdę nisko na drzewie. Z tych fotografii jesteśmy na prawdę dumni!
bohol_1
Co ciekawe prowadzi nocny tryb życia i jest drapieżnikiem polującym głównie na owady. Czego nie widać na fotografii długość jego ciała to średnio od 8 do 15 cm a waga ok. 100 gram. Każde oko jest większe niż jego mózg. Z ciekawostek: najczęściej śpi z jednym okiem otwartym

bohol0423

bohol0430

bohol0358

bohol0323
Frania do tego dnia bała się węży…tzn w sumie nadal się boi…
bohol0340
Odwiedziliśmy hodowlę węży, kilka pięknych okazów
bohol0266
Tego pisklaka znaleźliśmy przypadkowo przechadzając się po wyspie. Kontakt z naturą na Bohol jest praktycznie na każdym kroku

bohol0477

bohol0507
Chciałoby się napisać, że największą atrakcją Bohol….Czekoladowe Wzgórza (Chocolate Hills). Bardzo nietypowe pasmo wzgórz zwiedzające swoją nazwę kolorowi porastających jej traw. W części roku spalone słońce trawy nabierają brązowego koloru

bohol0518

bohol0562

bohol0574
Nawet tak proste rzeczy jak bambusowa kładka nadają charakteru tej wyspie. Po prostu na każdym kroku napotykamy się na coś co sprawia, że aż robi się ciepło na serduchu…
bohol0592
…np. kuru dziobiące kokosy 🙂 Subiektywnie zgodnie uznajemy, że Bohol to najfajniejsze miejsce na jakim do tej pory byliśmy

DCIM100MEDIA

bohol_7351
Mówiliśmy już, że na Bohol każdy znajdzie coś dla siebie? Kogo nudzą wyżej opisane atrakcje i potrzebuje więcej adrenaliny polecamy jedną z najbardziej hardkorowych tyrolek (zip line) w tej części Azji!
bohol_7720
Pozycja głową do przodu nad płynącą kanionem rzeką 130 metrów w dół pod nami, długość liny to ponad pół kilometra! Do dziś adrenalina buzuje jak myślimy o tym locie 😉

bohol_7749

bohol0793

bohol0789
Ruch drogowy na wyspie jest stosunkowo mały dlatego nawet tym bardziej strachliwym polecamy wypożyczenie skutera. Koszt to ok. 400-500 peso na dzień (35-45 zł)
bohol0794
Dojedziemy nim w każdy zakątek wyspy dlatego też tak chyba najłatwiej będzie znaleźć idealny kąt dla siebie

bohol0856

bohol0812
Tak jak w tym przypadku – dość przypadkowo natrafiona boska plaża, oczywiście praktycznie tylko dla naszej dwójki

bohol0820

bohol0843

bohol0788
Co rzuca się w oczy to raczej dość zbliżony poziom życia ludności. Na pewno nie żyje im się łatwo, aczkolwiek skrajna bieda tutaj raczej nie występuje
bohol0874
Dziwnie ogląda się takie plakaty kiedy ok 30 stopni w cieniu. Generalnie jeśli chodzi o klimat to na wyspie praktycznie cały rok pogoda dopisuje – rzadko spada poniżej 23-24 stopni

bohol0873

bohol0884
Często natknąć się można na wiekowe kościoły, których tutaj wiele. Urokliwe budowle często pamiętają nawet XVIII wiek.

bohol0894

bohol0601
Pomimo, że nie gustujemy w zorganizowanych wycieczkach ta okazała się strzałem w dziesiątkę. Rejs na malutką wyspę Pamilacan (ok. 1,5 godz. od wybrzeża Bohol)
bohol0607
Wyspa zamieszkana przez ok. 1400 osób, niecałe 2 km kwadratowe

bohol0609

bohol_9
Wraz z nami uczestniczyło tu ok. 20 osób, tak więc człowiek nadal mógł czuć się komfortowo

bohol0613

bohol0677
Co jest największą zaletą takiej wyprawy to to, że można zobaczyć jak się żyje na prawdziwej tropikalnej wyspie. I życie nie jest tu łatwe. Prąd tylko kilka godzin na dobę, praktycznie wszystkie towary muszą być dostarczane z Bohol (włącznie z wodą pitną)
bohol0693
Ale mimo wszystko są pewne argumenty, które przemawiają, żeby zatrzymać się tu na chwilę…ewentualnie na parę lat 😉

bohol0709

bohol0643
Ciekawostka: Filipiny mają bardzo dobre piwo! Najbardziej znane to San Miguel oraz Red Horse. Jednak prawdziwym skarbem jest tutejszy rum. Bardzo solidnej jakości, słodziutki w smaku, a co najlepsze kosztuje ok. 9 zł za butelkę 0.7 l

bohol0747

bohol0730
Pierwszy raz w życiu zobaczyliśmy jak rośnie w naturze owoc chlebowca. Sam jego smak nie przypomina nam nic występującego w Europie. Nam najbardziej kojarzy się z połączeniem melona i duriana

bohol0743

bohol0739
Wszędzie pełno dzieci, które są bardzo urokliwe i chętnie pozują do fotografii

bohol0738

bohol_10

bohol_11
Jeśli chodzi o kuchnie filipińską to jedyna rzecz która nas nie zachwyciła. Jest raczej przeciętna, niezbyt różnorodna. Aczkolwiek okoliczności w jakich spożywa się posiłek często nadrabiają smaki

bohol_8

bohol0357
Kolejna rzecz, o której kiedyś nawet nie marzyliśmy żeby to zrobić a tutaj się udało! Pływać osobiście z największą rybą świata? Tutaj jak najbardziej możliwe! Jest to rekin wielorybi – udało nam się natknąć na kilka osobników – największy miał ok. 8-9 metrów długości. Fascynujące, ale też odrobinę przerażające przeżycie kiedy taki gigant płynie prosto w Twoim kierunku

bohol0350

bohol0923
Oficjalna waluta – peso filipińskie
bohol_12
Oficjalne lotnisko na Bohol znajduje się w Tagbilaran. Na fotografii widać całe lotnisko….Tak więc każdy kto przyleci tutaj już od pierwszego momentu poczuje, że jest w wyjątkowym miejscu
bohol_3
My już stąd niestety uciekamy…coś nam się wydaje, ze jeszcze kiedyś tu wrócimy!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )